© Simons Idéteknologi AB 2000

 

 

 

 

 

 

QbG är ett koncept för spel på webben.


Konceptet bygger på en egenutvecklad spelmotor, "Quiz-Based Game-Engine". Spelmotorn kan enkelt modifieras för nya spel.



Konceptet gör det möjligt att sälja reklam och/eller sponsorplats i produkten.


Reklamutrymmet finns reserverat mellan inloggning och spelstart och fyller ut laddtiden för spelet. Detta gör att användarna inte störs av några laddtider.

All reklam lagras som externa filer som håller en given struktur. Detta gör att de lätt kan bytas ut eller varieras beroende på målgrupp.

 

 

Vad kan man använda konceptet till?

Konceptet fokuserar på två aspekter: lärande och marknadskommunikation. "Tusen år i Norr" är det första spelet som producerats.

E-learning

Med QbG-motorn som bas kan man enkelt skapa spel och övningar för lärande och utveckling. Möjligheterna till simuleringar och övningar i spelen är i det närmaste obegränsade.

Spelen kan t.ex. kopplas till "Learning Management Systems" för att följa upp studieresultat i företagsutbildningar.

Marknadskommunikation

Det finns tre aspekter av marknadskommunikation som QbG spelen tar speciell hänsyn till: reklam i spelen, spel som reklam, samt marknads-/kundundersökningar.

I QbG-spelen kan man rikta reklamen till rätt målgrupp. Det går att ha differentierade budskap beroende på åldersgrupp, kön, bostadsort, etc.

Det är lätt att ge spelen nytt innehåll, nytt utseende och ny känsla med hjälp av ljud, grafik, illustrationer och animationer. Det gör att man snabbt kan skräddarsy spel för olika produkter och kampanjer.

Spelen erbjuder en gemensam arena för sändaren och mottagaren. Det finns alla möjligheter att göra marknads-/kundundersökningar antingen genom att bygga in frågor i själva spelet, eller att ha frågor i anknytning till spelet. Spelarnas svar kan sparas i externa databaser.

Kopplingen till externa databaser gör att man kan skapa spel där kunder kan logga in med sina vanliga användarnamn eller kundnummer. På det sättet kan man upprätthålla en form av direktkommunikation som inte är möjlig i andra media.

 
 

Du kan pröva att spela ett spel som är
utvecklat med "QbG"-spelmotorn via
länkarna här nedan.

QBG-konceptet tillåter enkel plattforms-portabilitet.

Det första spelet i serien är förberett för cdrom, webb, sms, wap samt för interaktiv- tv.
Spelkonceptet kan kopplas till en användardatabas som håller reda på användarnas poäng och resultat.

All kontohantering sker centralt. Detta gör att spelarna kan välja att spela spelet på olika plattform men hela tiden använda samma poängpott och användarkonto.

Fleranvändarspel, communities

Användardatabasen ger även möjlighet till flerspelarversioner av spel. Det blir med andra ord möjligt att spela fleranvändarspel i realtid över nätet.

Kontakta Simons Idéteknologi för mera information.