Från Per-Olof Webjörn kom en lten story om hur han tyckte att det var:

 

 

Bättre sent efter semestern,

Tänkte dela med mig av mina och bilens fel från våra två bandagar. Eftersom bilen är gammal men bara några månader ny för mig så var min målsättning med bandagarna att ta mig runt och hem för egen maskin samt att få egna erfarenheter och tips från gamla Seven rävar. 

1. Som kanske dom flesta såg så rann det ganska mycket olja ur det otäta motorblocket. Jag var livrädd första sträckan Sthlm - Nyköping, tänk om olje lampan tänds halvägs då blir det ingen bankörning !!. Väl framme i Nyköping så fick jag till min lättnad "bara" fylla på sådär en halv liter. Jag blev så glad att jag struntade i att skruva tillbaka oljelocket !!!. Nu var det inte längre frågan om lite oljeläckage nu var det OLJELÄCKAGE. Femton hundra meter efter Nyköpings Bro så började det rinna olja "uppåt" ur ventilations gälarna ovanpå motorhuven. Detta kryddat med vit rök fick mig att stanna mycket snabbt, hoppa ur bilen, på med varningsblinkers, av med huvudströmmen, av med motorhuven och beredd på det värsta. Denna gång räckte det med att torka av bilen och fylla på ännu mer olja. Då känndes det mycket bra med följebil. Jag räknar med att få bilen skapligt tät efter kommande vinters skruvande. Det är nog mer osäkert med skruven som sitter lös i föraren.

2. Nästa händelse var på bensinmacken i Linköping. Full tank tänkte jag och tittade på någon annan Seven bil medans litrarna rann iväg. RANN IVÄG, det var precis vad det gjorde. Av någon anleding så tittade jag ner på marken brevid min bil och såg en mindre bäck med bensin rinna iväg. Tur att man inte är nervöst lagd. Det visade sig att gummislangen mellan tanklocket och tanken helt saknade slangklämma mot tanken ????? Det uppdagades alltså av en slump när jag råkade fylla tanken fullt för första gången. Det kunde ha gått sämre vid något annat tillfälle. När man köper en begagnad bil som man tänker köra fort och hårt med skall man nog kolla igenom den mycket noga innan man ger sig ut på större äventyr(lätt och säga).

3. På Linköpingsbanan kunde jag snabbt konstatera att oljetråget saknade alla former av skvalpskydd mot höga G krafter i kurvorna. Det hjälpte inte att fylla på mer olja. Det är inget kul att behöva släppa på gasen när man vill ut ur kurvan. Torrsump blir ett av vinterns projekt.

4. Att växla ner från 3:an till 2:an gick inte helt smärtfritt på banan. Jag fick tips om att se över tvåans synkring.

5. Ett par liter olja senare så var vi på plats i Gelleråsen. Andra köromgången tyckte jag att det "klonkade" någonstans när jag drog på. Erfarna Seven ägare konstaterade snabbt att det inte var så mycket kvar av vänster motorfäste. Skräck och fasa tänkte jag, nu får jag åka hem i 30 km i timmen !! Inte då, Gunnar Beglind hade naturligtvis ett motorfäste med sig, Mats Franke hjälpte mig att byta fästet på 20 minuter och sen var jag tillbaka på banan. Nu efteråt så ser jag att även det högra fästet är på väg att ge sig. Det hör väll till en av många slitage delar jag kommer att byta i vinter.

6. Några dagar innan Se7en days så köpte jag lite akut nya framdäck (Yokohama). I Gellerås depån upptäkte en i gänget att däcken var fel vända, med andra ord snurrade baklänges mot av tillverkaren angiven riktning. En annan herre i gänget tröstade mig och menade att det var ganska bra att köra in däcken "baklänges". Är man nybörjare så är man.   

7. På vägen hem så började varvräknaren och bensin mätaren stänga av sig lite då och då. Genom att ruska lite på sladdarna bakom panelen så vart det bra igen. Antioxidationsspray har löst problemet(just nu i alla fall).
8. Väl hemma såg jag att även A stagsbussningarna som fäster under bakaxeln var ganska slut. På tal om bakaxel så kan tydligen Gunnars Garage hjälpa till med att förstärka bakaxeln ytterligare för en rimlig penning. Det känns som en vettig investering tillsammans med nya moderna friska bakdäck.

Det skall bli kul att skruva i vinter... Nästa Se7en days då JVLR.

Per-Olof