Från Per-Olof Webjörn kom en lten story om hur han tyckte att det var:
|
|
Bättre
sent efter semestern, 2. Nästa
händelse var på bensinmacken i Linköping. Full tank tänkte
jag och tittade på någon annan Seven bil medans litrarna rann
iväg. RANN IVÄG, det var precis vad det gjorde. Av någon
anleding så tittade jag ner på marken brevid min bil och såg
en mindre bäck med bensin rinna iväg. Tur att man inte är
nervöst lagd. Det visade sig att gummislangen mellan tanklocket och
tanken helt saknade slangklämma mot tanken ????? Det uppdagades alltså
av en slump när jag råkade fylla tanken fullt för första
gången. Det kunde ha gått sämre vid något annat
tillfälle. När man köper en begagnad bil som man tänker
köra fort och hårt med skall man nog kolla igenom den mycket
noga innan man ger sig ut på större äventyr(lätt
och säga). 3. På
Linköpingsbanan kunde jag snabbt konstatera att oljetråget
saknade alla former av skvalpskydd mot höga G krafter i kurvorna.
Det hjälpte inte att fylla på mer olja. Det är inget kul
att behöva släppa på gasen när man vill ut ur kurvan.
Torrsump blir ett av vinterns projekt. 4. Att växla
ner från 3:an till 2:an gick inte helt smärtfritt på
banan. Jag fick tips om att se över tvåans synkring. 5. Ett par
liter olja senare så var vi på plats i Gelleråsen. Andra
köromgången tyckte jag att det "klonkade" någonstans
när jag drog på. Erfarna Seven ägare konstaterade snabbt
att det inte var så mycket kvar av vänster motorfäste.
Skräck och fasa tänkte jag, nu får jag åka hem i
30 km i timmen !! Inte då, Gunnar Beglind hade naturligtvis ett
motorfäste med sig, Mats Franke hjälpte mig att byta fästet
på 20 minuter och sen var jag tillbaka på banan. Nu efteråt
så ser jag att även det högra fästet är på
väg att ge sig. Det hör väll till en av många slitage
delar jag kommer att byta i vinter. 6. Några
dagar innan Se7en days så köpte jag lite akut nya framdäck
(Yokohama). I Gellerås depån upptäkte en i gänget
att däcken var fel vända, med andra ord snurrade baklänges
mot av tillverkaren angiven riktning. En annan herre i gänget tröstade
mig och menade att det var ganska bra att köra in däcken "baklänges".
Är man nybörjare så är man. 7. På
vägen hem så började varvräknaren och bensin mätaren
stänga av sig lite då och då. Genom att ruska lite på
sladdarna bakom panelen så vart det bra igen. Antioxidationsspray
har löst problemet(just nu i alla fall). Det skall bli kul att skruva i vinter... Nästa Se7en days då JVLR. Per-Olof |
|